Britt – Marie Aulin –Tonnings konst.

Recenserad av Bertil Wivhammar som idag är Art Director för Art College Group, vid Folkuniversitetet i Karlstad, där han undervisat i akvarell, krokiteckning och akryl- & oljemålning sedan 1996.

Konstnärinnan är en bildmakare av stora mått. Hon har erfarenhet och mycket kunnande inom foto, film, teater, måleri, skulptur och keramik. Detta har hon under lång tid skaffat sig genom utbildning och eget skapande.
För att begränsa mina omdömen skall jag i första hand ta del av Britt – Marie Aulin –Tonnings
måleri – i olja och akryl, keramik och skulpturer, som hon visar i sitt galleri på Svenska konstnärer.

I hennes måleri finns både föreställande bilder och abstrakta. Däremellan finns målningar som befinner sig i gränslandet mellan dessa bilduttryck.

Som så många konstnärer har hon en stark förankring i natur- och landskapsmåleriet, som hon behärskar med bravur. Från ”Liljor och riddarsporre” akryl, och ”Mellan hägg och syrén” olja, till bornholmsmotivet ”Ravinen vid Röö” olja.

Friskt och livfullt och med stor känsla för färg och form förmedlar hon sina upplevelser inför motiven. Det gör hon också, med den äran, i några andra motiv från Bornholm, där det finns figurativa inslag av båtar och hus. Nästan som en själsfrände till Karl Isakson fångar hon ”En bygata” olja, och ”Sommarhuset” olja, – bägge motiven från” Melsted”.
I målningen ”Fisktorget i Nice” olja, visar hon prov på en särdeles härlig linjeföring, färgsättning och gestaltning av motivet..

Med sin dramatiska fågelbild ”Eldfåglar” akryl, är det som hon tar steget över till ett expressivt måleri, för att sedan bli nästan helt abstrakt i ”Marrit” akryl, och ”Djungel” akryl, och sedan ta steget fullt ut i abstraktion, med ”Allt är inte guld som glimmar” akryl, och ”Under ytan” akryl.
Det finns en virtuos kraft och ett dynamiskt utspel i dessa bilder. En oro som ser ut att kulminera i akrylmålningen ”Livskris”. Det behöver inte finnas något logiskt samband mellan målningarna, så som jag har beskrivit dem, men de vittnar ändå om ett händelseförlopp som berört konstnärinnan på djupet – både i och utanför hennes måleri.

Med en förlösande humor har Britt – Marie Aulin – Tonnings målat en svit figurer i akryl, som har huvud med långa halsar och kan kommunicera med såväl varandra som åskådare. Jag ler igenkännande, när jag ser på dessa bilder.

Vid sidan av de tvådimensionella bilderna utgör det tredimensionella bildskapandet en viktig del i konstnärinnans produktion. Att framställa skulpturer kräver ett annat seende, tänkande och handlag, Att måla bilder som lurar ögat att se bilden tredimensionellt med hjälp av ljus och skuggor, överskärningar och perspektiv är en helt annan sak.

Se på ”Raskens Ida”, ”Esmeralda” eller någon annan av hennes många skulpturer. Se med vilken känsla konstnärinnan har format – kanske först i lera, sedan gjort avgjutningar i gips eller annat material.

Som keramiker måste Britt – Marie Aulin – Tonning behärska arbetet med olika leror, glasyrer, engober och bränning. Det ultramarinfärgade keramikfatet ”Inferno” och skulpturen ”Bengt Olof som 4:a åring” keramik, talar för sig själva…

BERTIL WIVHAMMAR 061212

Bengt-Olof i 4-årsåldern.

Raskens Ida.   Brännoxiderat stengods.

Påfågelskålarna.  stengods.

Fönsterfägring.  Hylkegården. olja

Bland tallar och ljung. Kämpingemotiv Skåne.

Bygata i Melsted på Bornholm.

Huset mot havet.     Vårhallarna.

Mårbackapelargonia  akryl.

Vid Västerhavet    Skagen motiv.

Mellan hägg och syren.   olja.

Livskris.         akryl

Förlovningen          akryl

Vi kommer väl inte och stör?    akryl

Ravinen vid Röö.    Bornholmsmotiv.  olja.